2002-01-12 07:20 |
m1 Ma reggel - Mv.: A produkciós színházi modell magyarországi meghonosítását tuzte ki célul, ha jól tudom a Musical Színház. A vendégeink pedig Füredi Nikolett, Pintér Tibor és Valla Attila. Mit jelent ez, hogy produkciós színház? Nincs társulat, nincs állandó színházi épület, hanem akkor mi van? - Valla Attila: A kompetensek pont nincsenek itt, a Molnár Laci, aki rendezte a darabot és a foszerepet játssza, a Yekil és Hyde címu darab, amirol beszélünk. - Mv.: Aminek tegnap volt a premierje. - V.A.: Igen, majd errol nyilván bovebben, a nevükben annyit, hogy nincs ház, nincs állandó társulat és nincs egy csomó olyan ember, aki kvázi elviszi a pénzt, tehát, hogy ilyen egyszeruen és csúnyán fogalmazzak és eleve nagyon nehéz pénzt szerezni és gazdálkodni manapság színházaknál sajnos, mindenhol, de a színházakban is. Viszont egy kicsi apparátussal, nagyon lelkes, nagyon jól válogatott, jól kasztingolt, csúnya szóval, - Mv.: tehát ez azt jelent, hogy a színészeket csak a produkciókra szerzodtetik? - Füredi Nikolett: Igen, így van. - Pintér Tibor:Így van és a specialitása a dolognak az, hogy minden színész éppen ezért, pontosabban hazudok, mert nem minden színész szabadúszó, mert a Laci, aki a rendezoje a darabnak, nagyon ügyesen kitalálta, hogy évrol-évre más-más színházi objektumot próbál megkapni annak érdekében, hogy a helyi társulatot bevonva próbáljuk megcsinálni ezt a produkciót. Úgy, mint ahogy tavaly Békéscsabán, de a nyíregyházi szabadtéren most pl. viszik le Szegedre a darabot, ahol a kisebb szerepeket, kivéve a foszerepeket, szegedi színészek fogják csinálni. - Mv.: Beszéljünk akkor a tegnapi premierrol, hogy sikerült? - P.T.: Hát szerintem az Attilával egyöntetuen kimondhatjuk, hogy nagyon jól, mert gyakorlatilag a premierrol egyenesen idejöttünk, ami remélhetoleg, hogy nem látszik rajtunk. - Mv.: A Thália Színházból. - P.T.: A Thália Színházból. Nagyon-nagyon nagy siker volt, azt kell mondjam, hogy én ugyan csak négy éve vagyok a pályán, de a négy év alatt az Elisabeth címu musicalben és a most, a Dr. Yekil és Hyde címu broadway-i musicalban, amit a Tháliában mutattunk be, láttam azt a sikert, hogy állva tapsoltak a nézok, És nem azért tapsoltak állva, meggyozodésem, mert barátok és ismerosök voltak, ennek a 90 %-a azért jött, mert kíváncsi volt a darabra. - V.A.: Nem is tudtuk bevinni az ismerosöket, tehát nem rokonbuli volt. - P.T.: Így van, és tényleg állva tapsoltak, frenetikus siker volt, azt hiszem, hogy egyébként méltán. - V.A.: Mielott a Niki megszólal egy rövid mondat, tehát a Broadway-n 6 éve játsszák ezt a darabot, heti 8 alkalommal, tehát egy nagyon komoly darab, tehát ezt tényleg nem azért mutattuk be, - Mv.: te fordítottad a szöveget. - V.A.: Én a szöveget fordítottam, az a lényeg, hogy nagyon jó a darab, az egyik legjobb darab, - Mv.: ebbol látunk most egy részletet, ha jól látom közben. Ez a darab egy irodalmi muvön alapszik, mi ennek a sztorija? - F.N.: Én azt gondolom, hogy ezt kb. mindenki ismeri, hiszen filmen is láthattuk már több változatban is, van egy orvos, dr. Yekil, aki az apja megmentése érdekében kísérletezik egy szeren, és engedély hiányában, hogy más emberen kipróbálhassa, egy emberi alanyon kipróbálhassa, önmagának adja be ezt a szert, ami kihozza belole a legrosszabb énjét, és végül ez elhatalmasodik felette és ebbol jönnek a bonyodalmak. - Mv.: Ez a rövid történet, ezt egyébként tavaly Békéscsabán már játszottátok, ugyanebben a felállásban? - P.T.: Nem, most mivel itt Budapestre nem jöhetett el minden békéscsabai színész, ezért beugrásokra volt szükség, ami azt jelenti, hogy néhány színész kolléga, mint magam is egyébként, meg mint pl. a Forgács Péter egy hét alatt ugrottunk be egy meglehetosen nagy és szép szerepbe. - Mv.: Ez nehéz dolog azért. - P.T.: Azért fura dolog a beugrás szó, mert nehéz, felelosségteljes, de ugyanakkor a legizgalmasabb egy színésznek, hogy hogy tud egy hét alatt megtanulni egy olyan szerepet, amit más színész mondjuk két vagy három hónap alatt gyakorol be. - Mv.: A Musical Színháznak korábban voltak olyan produkciói, hogy '98-ban az Evita, aztán a Jézus Krisztus Szupersztár és akkor tavaly lett ez a darab, amit Békéscsabán játszottak, de Budapesten most eloször, ezért mondtam én, hogy tegnap volt a premier, akkor mostantól ez itt Budapesten játszódik? Tehát itt lesz több eloadás? - P.T.: A Tháliában lesz egész júniusig minden hónapban, három-négy eloadás, és aztán Szegedre kerül februártól és úgy néz ki, hogy még több vidéki színházban is. - V.A.: Ez sikerdarab, el tudtuk volna rontani csak, nagyon jó a darab, jó a zene. - Mv.: És visszatérve az elejére, ugye ez egy produkciós színház, tehát akkor tulajdonképpen az úgy van, hogy létrejött ez a produkció és akkor ti áruljátok magatokat most a szónak a jó értelmében, tehát ahova hívnak oda mentek? - P.T.: Igen úgy tudom, hogy nem akarok persze a Laci helyett nyilatkozni, de úgy tudom, hogy elég sok magyar vidéki színház érdeklodik a darab iránt, és azt hiszem, hogy a darab dícséretét szeretném egy icipicit még bovíteni azzal, hogy speciális a darab abból a szempontból és az egész rendezés, hogy Magyarországon nem igazán megszokott az, és ezt most majdnem minden nyilatkozatban elmondjuk, nem megszokott az, hogy minden színész és minden énekes a színpadon maximálisan felkészült erre a mufajra, ez egy gyerekcipoben járó mufaj nálunk, a musical, mint tudjuk és azt hiszem, hogy jó 15-20 évet el vagyunk késve, akár Bécshez, akár londoni Westendhez vagy a New York-i Broadway-hez képest. A Laci, ez a Molnár Laci, akirol ennyit beszélünk egy fantasztikus ember és azt hiszem, hogy Magyarországon talán egyedül van predesztinálva arra, hogy egy igazi külföldi broadway-i minoségu musicalt itt nálunk megvalósítson. - Mv.: Azért itt a Madách Színházban, meg most mondhatnék színházakat, azért láttunk musical-eloadásokat és vannak köztük nagyon jók is. - P.T.: Vannak így van, én azt gondolom, hogy a legnagyobb hiány itt nálunk az, - V.A.: bocsánat, a kompromisszumokat kerültük el mindenáron, tehát a legkisebb szerepre is, vagy a darabban, ha van hangilag olyan kis szerep, hogy csak négy sor, oda is olyan ember lett választva, aki a legjobb, tehát, nagyon komoly kaszting volt, nagyon komoly, - Mv.: itt mondjuk meg lehetett pont ezért csinálni, mert ez egy produkciós színház, hogy minden szerepre olyan színészt szerzodtetni, aki a legalkalmasabb erre? - P.T.: ez a tendencia, ha most kimegyünk Bécsbe, és nem akarom nyilván a Nyugatot majmolni ezzel, de ott ennek nagy rutinja van, ennek ott tradíciója van. Ha kimegyünk ugyanígy muködik. - Mv.: Egy kicsit nem olyan ez, mint a régi vándorszínészi életmód, hogy van egy produkció, létrejön és akkor házaltok vele? - P.T.: Egy picikét olyan valóban, de azért mégsem, mert itt ez egy óriási profi, e mögött óriási technikai felkészültség van. - Mv.: És hol lehet például próbálni? Ha nincs állandó színház. - F.N.: Vidéken, az adott városban. - Mv.: Honnan vannak a jelmezek? - F.N.: Tordai Hajnal a mi nagyszeru jelmeztevezonk. - Mv.: Mert saját jelmezek vannak. - F.N.: Igen, gondolom amerikai mintára, ok megküldték. - P.T.: Ez nagyon komoly követelmény, a díszletre, mindenre, ugyanazt kell. - V.A.: Csak úgy adják meg a jogdíjat, ha bizonyos követelményeknek felel meg a musical, technikailag, színészileg. - Mv.: És itt a magyarországi jogdíj a Musical Színházé is. Tehát csak toletek láthatjuk ezt a darabot. - P.T.: Igen. - Mv.: Legközelebb mikor? A Thália Színházban ma este. - P.T.: Ma este például és holnap és február 1-jén, 3-án és 4-én. - Mv.: Mi az, ami neked a legkedvesebb részed ebben a darabban? - F.N.: Nekem a szerepem a legkedvesebb, nagyon közel áll hozzám, mert azt gondolom, hogy ebben a szerepben én magamat adhatom, gyönyöru dalok vannak benne, gyönyöru ruháim vannak. - Mv.: Most mondanám, hogy énekelj, de nem mondom, mert itt közben majd látunk egy részletet is még folyamatosan. Aki kíváncsi, az elmehet akkor ma este a Tháliába, meg akkor innentől kezdve még januárban néhányszor. Köszönöm szépen. |