Makrai Pál
Az ő neve ma már legenda- rengeteg színdarabban játszott, jelenleg is több helyen látható. Olyan darabok fűződnek a nevéhez, mint a Jézus Krisztus Szupersztár (Júdás), A nyomorultak (Javert), Atlantisz vagy éppen a Jekyll&Hyde. Nem fogom tudni felsorolni minden szerepét, mert elkopna az ujjam, de bárki rákeres, biztos rengeteg infot fog találni.
1945. december
13.-án született Budapesten.
Két gyermeke van: Nicolette (1966) és Szonja (1982)
Nyomdai kéziszedőként kezdte pályafutását.
1963-ban zenész az Atlasz, az Apostol, a Korál, a Kormorán együttesben, a
színészzenekarban és az Old Sámson együttesben. Több mint 20 kislemezen és 10
nagylemezen működött közre.
1981-1996 között a Rockszínház művésze,1996-tól az Operettszínház tagja, majd a
Musical Színház színésze.
Színházi szerepei:
- Júdás (Lloyd Webber-Rice: Jézus Krisztus Szupersztár)
- Javert (Schönberg-Boublil-Hugo: Nyomorultak)
- Magaldi (Lloyd Webber-Rice: Evita)
- Joáb, Ethán (Miklós-Kemény-Kocsák-Heim: A krónikás)
- Csendbiztos (Várkonyi-Béres: A bábjátékos)
- Pál apostol (Várkonyi-Miklós: Sztárcsinálók)
- Kakastollas (A bestia)
- Mr. Isaacs (Dorian Gray)
- Sarkadi tanár úr (Móricz-Kocsák-Miklós: Légy jó mindhalálig)
- Frederick (Rice-Andersson-Ulvaeus: Chess)
- Santagel (Gallai-Fábri: Kolombusz)
- Charles Guiteau (Weidman-Sondheim: Orgyilkosok)
- Margosz (Szörényi-Lezsák: Atilla Isten kardja)
- Narrátor (Russel: Vértestvérek)
- Aiolosz (Várkonyi-Béres-Krámer: Rock Odüsszeia)
- Bese (Szörényi-Bródy: István, a király)
- Peron (Evita és a többiek)
- Cecey Péter (Várkonyi-Béres: Egri csillagok)
- A megfeszített
- Illés Lajos-Utassy József: Betlehem csillaga
- Leventeoktató (Dés-Nemes-Böhm-Horváth-Korcsmáros: Valahol Európában)
- John Utterson (Wildhorn-Bricusse: Jekyll és Hyde)
- Király (Atlantisz)
- Utazás
Lemezei:
- Állatkerti mulatságok (1987)
- Híd (1990)
-
Rózsák, szerelmek (1996; musical)
John Utterson szerepe megfogó és lényeges- ezért kértem a művész urat egy rövid beszélgetésre.
K: Legutoljára Júdás szerepében volt látható Júdásként-de mi volt a legelső szerep?
V: Legelőször 1981-ben kerültem kapcsolatba a musicalekkel, amikor a Rock Színház megalakult, előtte ’80-ban már elkészült rendezésükben az Evita.
Annak a sikeréből kiindulva döntött úgy Várkonyi Mátyás, hogy érdemes lenne állandó körülmények között játszani. 1981-ben készült el az első magyar írású rockopera, a Sztárcsinálók. Ebbe kerültem bele véletlen módon, Pál apostol szerepét alakítottam.
K: Jelenleg hány színház tagja ?
V: Szabadúszó vagyok, utoljára hivatalosan az Operettszínházhoz tartoztam, de ’98 óta a Musical Színház tagja vagyok. Játszom a Piccoloban a Nana c. musicalben, és szintén itt a Musicalek A-W-ig c. produkcióban, a Ruttkai Színházban, ahol zenés vígjátékok vannak, valamint az Képzelt riportban.
A Szigetszínházban is játszok, ott is adják a Szupersztárt, de nem rendszeresen, valamint a Madách Színház Musical Műhelyében.
K: ’98 óta, a megalakulás óta tagja a Musical Színháznak. Az Evita vagy a Szupersztár került előbb megrendezésre?
V: Először az Evitával nyitottunk ’98-ban, ezt két évig játszottuk, majd ’99-ben mutattuk be a Jézus Krisztus Szupersztárt, amelyet nyáron azóta is játszunk. 2001-ben pedig a Jekyll&Hyde került megrendezésre.
K: A Jekyll és Hyde-ban Uttersont alakítja, akinek szerepe mind színpadon, mind a könyvben nagyon jelentős. Mit gondol Utterson szerepéről?
V: Az eredeti műben ő meséli el a történetet. Ez egy visszatérő, ún. narrátori szerep, ami sok musicalben visszatér. Fontos eleme a Jekyllnek, hiszen átfogó képet ad arról , amit nem lehet eléggé láttatni. Ez két szereplő vállán nyugszik, Sir Danversén és Uttersonén. Szerepe fontos, és nagyon szeretem, bár kevesebb énekelnivalóm van, mint más darabokban.
K: Zeneileg, történetileg-átfogóan mit gondol a darabról?
V: Nagyon sikeres darab. A novellából már több filmfeldolgozás is készült, hálás történet. Én először Spancer Traceyvel láttam a filmet, ő alakította Jekyllt és Hyde-ot is. Nem véletlen, hogy a zeneszerzők sokszor nyúlnak irodalmi témák után. A Jekyll nagyon jó témaválasztás, az emberben levő jó és gonosz harca, illetve hogy milyen tragédia lehet belőle.
K: Látott külföldön előadást?
V: Élőben Jekyllt sajnos nem, de az Evita londoni előadásához volt szerencsém, még 1982-ben. Láttam a Jekyllt videofelvételen Hasselhoffal, az utolsó Broadway-szériából. A Szupersztárból a filmet láttam, Júdás szerepét pedig a legelső színházi produkció lemeze alapján kezdtem el tanulni. Szupersztárból nemrég láttam egy modern feldolgozását nagyszerű énekesekkel.
K: Mi a kedvenc darabja?
V: A Sakk. Magyarországon sajnos nagyon keveset ment, ’92-ben mutatta be az Arizona Színház, amely másfél évig élt csak. Óriási sikere volt, de túl pénzigényes, nagyon sok ment a látványra. És természetesen a Szupersztár. A legnagyobb siker a Rockszínház történetében alighanem a Nyomorultak.
K: Van-e esetleg olyan új darab, amivel a jövőben készül?
V: Nem tudom. Új magyar musicalek nincsenek születőben. Az Atlantis nagy hanggal indult, de sajnos nem jött össze. Nagyon remélem, hogy a Musical Színház folytatja tevékenységét. Ám kaptam egy felkérést tanításra a Varázshangok nevű fiatalokkal foglalkozó musical studióban , Janza Katával együtt.
Ez a Guttenberg Művelődési Otthonban indul most novembertől. Nagy várakozással nézek a dolog elé, hiszen még soha nem tanítottam, de szeretnék gyerekekkel foglalkozni.
Nagyon köszönöm ezúton a rám szakított időt.